Laoss!

Na de verschrikkelijkste bustocht die we hebben gehad, en het 5 uur wachten op het vliegveld. Waren we woensdag aangekomen in Udon Thani. We dachten dat het nog wel even een leuk plekje was om even te overnachten voordat we verder gingen reizen. Nou dat was het dus niet. Er waren alleen maar oude mannen die met jonge Thaise vrouwen gingen. We voelden ons er totaal niet op ons gemak. Om de dag maar een beetje door te komen hebben we een body scrub massage genomen. Dit was een zeer pijnlijke massage maar het was goed voor onze huid! Daarna gingen we nog maar even voor een manicure en pedicure. In de avond kwamen we aan bij een restaurant waar we een steak wouden eten. Blijkbaar was hier elke woensdag een buffet dus probeerden we dat maar. Het was niet heel bijzonder en lekker maar wel een keer wat anders.

De volgende dag gingen we op naar Vientiane (Laos). Na een tocht van 3 uur waren we bij ons hostel aangekomen. Er was niet heel erg veel te doen hier. Dus na onze lunch maar beetje rondgelopen en naar een marktje geweest. In de avond zijn we naar de Nightmarket geweest. Dat was wel even leuk.

Vrijdag 29 april gingen we in de ochtend naar het Buddha park. Het was niet heel erg groot maar erg mooi om gezien te hebben. Na de lunch probeerden we een rondje te lopen door de stad. Helaas was Shirly niet zo goed te pas, dus gingen we maar weer terug naar het hotel.

Zaterdagmorgen gingen we om 9 uur in de bus op naar Vang Vieng. Daar aangekomen zat Esther al op ons te wachten.. Yeahhh weer herenigd! Super gezellig. De rest van de dag lekker rustig aan gedaan en vele verhalen uitgewisseld. In de avond even rondje door het dorpje gelopen, maar weer op tijd naar bed heen.

Zondag 1 mei gingen we in de morgen naar de Blue lagoon. Dit is een erg mooie plek als je het intypt in google. Helaas waren er erg veel toeristen, waardoor het meer een zwemvijver werd dan een mooie plek. Naar even te hebben rondgelopen gingen we naar de grot: Tham Phu Kam. Dit was naast de Bleu lagoon en was erg mooi. We hebben daar ongeveer 2 uur rondgelopen. Daarna nog even bij het water gelegen en toen weer terug naar het hotel. Na nog een beetje op internet te hebben gezeten naar kijken wat er allemaal te doen is, klaargemaakt voor de avond. In de avond even een drankje gedronken bij een barretje. Echt leuk stappen kennen ze hier toch niet haha.

Maandag hebben we een dagje een ronde rubberen band gehuurd (tubben) en lekker voor 5 uurtjes het water op geweest. Wat een super mooie omgeving hier. Laos komt veel overeen met Thailand en Nepal. Eigenlijk is het land een beetje een combinatie tussen beide maar dan met heel veel meer groen. Heel erg mooi. Toch grappig dat je veel verschil ziet in de landen. In het begin was ik erg bang dat het toch veel op elkaar zou lijken en saai zou worden. Maar dat is het totaal niet. In de avond nog gezellig een drankje gedronken en toen weer op naar bed.

Dinsdag hadden we een bus dagje naar Luang prabang. We hadden een privé bus met Marco Borsato muziek. Daar aangekomen hebben we gegeten en over de avondmarkt gelopen. Toen maar op tijd naar bed.

Woensdag zijn we in de ochtend begonnen met de tempel bezichtigen. In de middag gingen we naar super mooie watervallen (Kuang Si). Daar heerlijk voor 3 uur rondgelopen en in het water gelegen. Er zat ook nog een beren opvang bij, wat echt super groot en mooi was. We wouden nog naar het vlinderpark, maar helaas was die gesloten. In de avond gingen we naar een barretje wat drinken en daarna bowlen. Heel erg leuk om een keer een avondje te gaan bowlen.

Donderdag ging de wekker om 7 uur omdat we om 8 uur klaar moesten staan voor een dagje naar de rijstvelden. Hier leerde je in 14 stappen hoe ze rijst maken. Erg interessant. Alle handelingen die ze deden mochten we zelf ook uitvoeren. Het is leuk om zelf ook de handelingen te doen zodat je merkt hoe zwaar het is. Aan het einde mochten we lekker rijst eten en allerlei andere hapjes wat van rijst gemaakt werd. Bij die boerderij steunen ze ook een school in de buurt, ze vroegen of we het leuk vonden om daar in de avond heen te gaan om met de kinderen Engels te praten. Het was erg anders dan verwacht maar zeker een leuke ervaring. In de middag zijn we nog naar het Royal Palace geweest. Helaas was dat niet heel erg leuk maar goed hebben we ook gezien. Aangezien Shirly het niet erg leuk vond in Laos en ook niet om met z’n 3en te reizen. Hebben we het besluit genomen dat Eshter en ik verder gaan reizen in Laos en zij naar Vietnam gaat. Erg jammer maar een goed besluit.

Vrijdag 6 mei mochten wij van Luang prabang naar Phonsavan heen. Een tocht van 7 uur. Helaas was ik ziek geworden in de bus en in de avond niet heel erg veel gedaan. De dag erna gingen we naar de plain of jars. Dit was een plek waar veel bommen zijn geweest in het verleden en er zijn nu kruiken verspreid over het grasveld, maar niemand weet hoe die daar komen. Het was een erg mooi stuk en interessant om te zien. Helaas voel ik me nog niet heel erg goed dus in de middg maar een beetje op bed liggen. Morgen mogen we een bustocht maken van 15 uur naar Takhek.

Groetjes uit Laos!

Hella

He.!!!!meid ... Beterschap,
Toch leuk om zelf te ervaren dat rijst oogsten best zwaar werk is , en dat elke streek zo z'n verschillen heeft ook al lijkt t allemaal veel op elkaar.
Geniet ervan..
Groetjes van uit een zon overgoten Twents landschap.

Hella.

mam

Veel reizen en veel zien, prachtig hoor.
En toch anders dan in eerste instantie gedacht, de wereld zit vol verassingen, mooie en minder mooie dingen.
Have fun!
Xxx

Jan en Annemarie

Nou wat spannende verhalen. Je maakt erg veel mee zoals leuke en minder leuke dingen. Dat wordt een mooi boekwerk met leuke verhalen en foto s. Nog heel veel plezier en geniet ervan.
Groetjes Jan en Annemarie.