Dag Laos

Nadat we de bus hadden geboekt van phonsavan naar takhek, gingen we lekker slapen. In de morgen (5uur) op naar de bakker voor croissantjes en wij waren klaar voor een 15uur durende busrit. Aangekomen bij de plek waar we de bus in moeten, zeggen ze dat de bus niet rijdt. De bus ging naar een plaats ernaast maar wij dachten dat gaan we niet doen, dan zitten wij daar in de middle of nowhere en komen we nergens meer. Dus maar ons geld terug gevraagd en naar het busstation gegaan. We dachten als we nu eerst naar een ander plaatje gaan ong. 7 uur rijden, kijken we vanaf daar wel hoe we in Takhek komen. Dus een bus naar Pakxan geboekt, ondertussen er wel bij verteld dat we eigenlijk naar Takhek heen willen. Na en tocht van ong. 5 uur zeiden we dat we in Paxsan waren. We stonden echt ergens buiten het centrum en dachten naja het zal wel, dus de bus uit en stonden er al 2 jongens met onze backpack op en zeiden hier is de bus naar Takhek. Dus blijkbaar zag de buschauffeur de bus naar Takhek en heeft hem aangehouden zodat we niet eerst 2 uur verder hoefden te rijden om vervolgens weer terug te rijden. Wij hadden gelukk!! We waren al mooi op tijd in Takhek en konden rustig aan doen, want de volgende dag stond er een lange scootertocht voor de boeg.

Maandag 9 mei
Op naar het bedrijf waar we de scooters konden huren. Na wat informatie, mocht ik eigenlijk geen scooter rijden als ik geen ervaring had. Maar goed toen maar verteld dat ik wel ervaring had en toen was het oké. Dus daar begon onze tocht van 500 km. De eerste dag gingen we naar Tha Lang. Dit was ong. 100 km rijden. We hadden echt een super mooie tocht en ondertussen nog een keer gestopt bij een olifantengrot en een meertje. We wouden bij meer dingen stoppen maar de route was al zo mooi dat we dat al genoeg vonden. Bij het hostel aangekomen hadden we een leuke bungalow. In de avond lekker gegeten en ervaringen uitgewisseld met wat andere Nederlands die we daar ontmoet hadden.

Dinsdag 10 mei begonnen we reden eerst ong. 50 km naar Laksao. Daar even geluncht en we dachten dan moeten we nog weer verder rechtdoor. Nadat we ong. 10 km hadden gereden en de wegen echt onmogelijk waren dachten we misschien zitten we niet goed. Gelukkig kwam er een auto aan en zei dat we weer terug moesten naar Laksao en hielp ons met de scooters weer goed op de weg te krijgen. Dus weer 10 km terug en toen hadden we de juiste weg gevonden. Omdat we nog een heel stuk moesten konden we niet meer zo vaak een pauze houden. Gelukkig waren we net voor het donker in het dorpje aangekomen dichtbij de Konglor cave.

Woensdag gingen we meteen om 8 uur beginnen met de boottocht in de Konglor cave. Het was een tocht van ongeveer 2 uur in een donkere grot. Het was een erg leuke ervaring en vaak moesten we uit de boot omdat we vast zaten of moesten zelf helpen drukken de kleine waterval op. We wouden eerst de scootertocht in 4 dagen doen maar vanwege onze zere kont hebben we toch maar besloten vandaag terug te rijden. Dit was eerst nog een heel stuk om de bergen en in de natuur en het laatste stuk was een soort ‘snelweg’. Bij de snelweg is er alsnog heel erg veel te zien alleen het is de grote weg waar weer meer auto’s en vrachtwagens rijden. Maar nog steeds een erg mooie route. Toen we terug waren in Takhek zijn we wat gaan eten en hebben besloten toch maar in de avond door te reizen naar Pakse. Rond half 3 in de nacht aangekomen bij het hotel en daar nog lekker geslapen.

Donderdag gingen we na onze nachtrust op naar het centrum om daar lekker een brunch te eten. In de tuktuk zaten 2 oudere vrouwen en 1 jonge jongen uit Laos. De vrouw zei (gebaarde) tegen mij dat ik lange mouw aan moest doen omdat ik te bruin was. Later zat ze aan mijn haar en zei ze tegen de rest: zie dat haar het is zo blond. Ja dat was een apart maar leuk ritje. In het centrum hadden we een erg leuk en lekker restaurant gevonden. Omdat ons hotel van afgelopen nacht erg buiten het centrum lag hebben we gezocht naar een nieuw hotelletje. In de middag lekker wat rond gelopen door de stad en geprobeerd meer foto’s te maken van de lokale bevolking. Wij kwamen er namelijk achter dat voor ons het normaal is om met 3 a 4 mensen op een scooter te zitten, maar dat het in Nederland niet echt normaal is. Dus maar een dagje foto’s maken van lokale mensen. De rest van de dag hebben we lekker weer bij het restaurant gezeten en gekeken wat we wouden doen met onze verdere reis. De tijd vloog voorbij en we hadden een gezellig avond.

Vrijdag de 13e, de dag dat wij naar Vatphu gingen. We hadden een hele tocht om daar te komen, maar toen we daar waren was het erg mooi. Het is een tempel van Cambodja, die helaas al wel helemaal gebroken is maar wel goed onderhouden wordt. Toen we net klaar waren helaas het slechte bericht van het thuisfront. Dus de rest van de dag maar niet veel gedaan.

We hadden al een tocht naar het Bolaven plateau geboekt, dus gingen we dat vandaag doen. Komen we daar aan blijkt dat het niet doorgaat vanwege het weer, wij keken elkaar aan het weer? Volgens mij ligt het er gewoon aan dat wij de enige 2 zijn die die tocht willen doen. Maar gelukkig konden we bij een ander bedrijf bijna dezelfde tocht maken met een tuktuk en nog 1 ander meisje en hebben we toch nog 3 mooie watervallen gezien. De rest van de dag zijn we lekker op ons terrasje gaan zitten en vooral ik veel regelen om naar huis te gaan.

Vanochtend moest ik toch maar afscheid nemen van Esther, wat een gezellige tijd heb ik met haar gehad. Zo meteen ga ik naar het vliegveld en ben ik maandag rond 1 uur terug in het koude kikkerlandje. Azië was geweldig, al snap ik soms niet dat het leuk is om elke dag weer een andere plaats te zoeken voor slapen, hopen dat je een warme douch hebt, en zelfs elke dag uiteten begint te vervelen.

Ik heb genoten hier en ik kom hier vast ooit weer terug, misschien snel of misschien later. Ooit kom ik er terug.

Groetjes, uit het warme Laoss

Hella.

Hallo Elody, goede reis en behouden thuiskomst, jammer dat je deze bijzonder reis moet stoppen.
Sterkte...

We zien elkaar maandag.