Van Hoi An naar Hanoi

Vrijdag hadden wij een tour geboekt naar My Son. Dit is een plek waar vele oude tempels staan. Helaas hadden we een erg grote groep en een gids die rare en niet kloppende verhalen vertelde, maar verder was het erg mooi om te zien. In de avond waren we erg moe en zijn we na het eten naar de kamer gegaan. Aangezien ons hotel duurder was geworden omdat de maand juli was begonnen gingen we maar verhuizen naar een ander hotel.

Zaterdag hebben wij gekozen voor een dagje relaxen bij het zwembad. Aangezien we wouden verhuizen naar een hotel zonder zwembad was dit een slimme oplossing. Rond een uur of 6 zijn we naar het andere hotel gegaan.

Zondag hadden we een scooter gehuurd en zijn we naar Danang gereden. Daar hebben we eerst de Marble Mountain gegaan. Dit was een erg mooie berg met vele tempels en grotten. Nadat we dat gezien hadden zijn we doorgereden naar de Monkey Mountain. Dit was een berg met mooi uitzicht en een groot plein met vele planten en een tempel. In de middag zijn we naar het centrum heen gereden, maar dit vonden we niet heel erg bijzonder dus maar even afkoelen in een winkelcentrum. We hadden geluk dat daar een bioscoopje zat en zijn die middag naar de film Tarzan geweest. Toen we terug waren gingen nam de vrouw van het hotel ons apart omdat we de airco de hele dag lieten aanstaan en nu alles was wezen lekken over de vloer (klopte niets van maar goed). Als die nacht de airco weer zou lekken moesten we 1000 dollar betalen. In de avond kwamen andere gasten van het hotel naar ons om te zeggen dat die vrouw over ons zat te praten tegen hun. Ze zei dat we laag waren opgeleid en dat we niet normaal waren. De volgende dag wouden we uitchecken en nadat ze onze kamer hadden bekeken zei die vrouw dat als we een slechte review zouden schrijven, zij naar onze ambassade zou gaan. Wij dachten fijn dat ze ons gaat bedreigen en hadden een lange discussie en dat liep goed uit de hand met vele woorden. Nadat we onze scooters hadden konden we de tocht beginnen naar Hue. Helaas ging het al mis bij de tankstation dat de man 3x zoveel vroeg als wat we moesten betalen, op gegeven moment heeft hij onze sleutel gejat en de tank helemaal leeg gehaald terwijl er nog een liter in zat. Ja dit verhaal is nu kort samengevat maar al met al hebben we daar een half uur gestaan. Eindelijk kon onze tocht beginnen en nadat onze scooter ook niet altijd even goed kon starten maar met 1 stop direct doorgereden. In Hue aangekomen hadden we een klein maar goed hotel en in de avond rondje door de stad gelopen.

Dinsdag hadden we een scooter gehuurd en zijn we naar 3 tombs geweest. Helaas was het de gehele tijd regen, maar des al niet te min was het erg mooi om te zien. Het was erg mooi gemaakt met veel tuin eromheen. Interessant dagje. Tegen 3 uur waren wij terug en na de lunch gingen we naar de kamer heen en zijn er niet meer weggegaan. Ons diner was heerlijke pizza roomservice!

Woensdag hadden we en tour geboekt naar het DMZ. Dit is het gebied waar je de grens hebt tussen nood en zuid Vietnam. Het was er een interessante en mooie tour. Ook bij deze tour zijn we weer tunnels ingegaan. Deze waren wel iets groter tussen 1.60/1.90 meter hoog. In deze tunnels werd er ook meer geleefd en waren er ruimtes waar baby’s werden geboren, je een film kon kijken en nog meer.

Donderdag zijn we na het uitchecken naar het citadel gegaan. Dit was vroeger voor de keizer. Een erg groot stuk grond met meerdere tempels en huizen. In de middag zijn we bij het hotel gaan zitten en rond half 4 naar de pizzeria. Hier konden we alvast avond eten en de overgebleven pizza meenemen in de bus voor onze tocht naar Ninh Binh.

Vrijdagochtend om 4 uur kwamen wij aan in Ninh Binh. We hadden al een hotel geboekt en konden daar al inchecken. Helaas zat er een vliegende kakkerlak op onze kamer en op naar een andere kamer. Maar ook deze had een kakkerlak en was het verder ook niet schoon. Na nog even te hebben geslapen hebben we besloten naar een ander hotel te gaan. Aangekomen bij dit hotel was alles weer perfect. Heerlijk! We hebben na het ontbijt een scooter gehuurd en naar Trang An gereden. Dit is een mooie stuk binnen Ninh Binh waar we een 3 uur durende boottocht hebben gehad door de grotten en tussen erg mooie bergen. Na de tocht gingen we op weg naar een 13 meter hoge pogoda. Het was rot om er te komen maar uiteindelijk hebben we het gevonden. Na het avondeten naar het hotel gegaan en we waren ook doodop.

Zaterdag wouden we de dag vroeg beginnen om naar de mua cave te gaan. Helaas liep het toch een beetje meer uit en uiteindelijk rond 10 uur waren we bij de berg en grot aangekomen. Nadat we bijna 500 traptrees hebben gehad in 35 graden, waren we op de top. Een prachtig uitzicht! Helaas waren er nu geen rijstvelden en was het minder groen, maar nog steeds mooi. Rond 12 uur waren we terug bij het hotel en hebben we even gerelaxt voordat we verder gingen naar Van Long. Bij Van Long was helemaal niemand. We hadden een boottocht van een uur en het was erg stil. Rust momentje! In de avond hebben we bij het hotel gezeten en gegeten.

Zondag gingen we in de ochtend met de trein naar Hanoi. Deze rit duurde 2,5 uur en was een prima trein. Aangekomen in Hanoi met de taxi naar het hotel gereden, aangezien hij helemaal verkeerd was gereden wou hij dat wij zijn fout gingen betalen, dat dacht ik dus niet.. Dus na veel gezeur in ieder geval de prima prijs betaald. In de middag gingen we naar de bioscoop naar de film central intelligence, een erg leuke komedie. Aangezien dat in een groot winkelcentrum zat, konden we die winkels natuurlijk niet overslaan. In de avond een rondje door de stad gelopen.

Maandag zijn we de dag begonnen met een stadswandeling. Dit werd georganiseerd vanuit het hotel. De Vietnamese mensen drinken hier eieren met koffie, geprobeerd maar ook deze koffie ga ik niet lekker vinden. In de middag zijn we naar de gevangenis geweest. Het was erg goed nagemaakt waardoor je een goed beeld erbij kunt hebben. In de avond hebben we even wat gedronken in de stad.

Voor vandaag nog geen plannen. Het einde van de reis komt alweer in zicht. Maar blij met de keuze dat ik terug ben gegaan voor dit mooie land.

Groetjes uit Hanoi

Hella.

Hallo Elody, wat maken jullie mooie dingen mee, de natuur de gebouwen en de bevolking van het land. Laat je niet op de kop zitten door benzine verkopers en taxi bestuurders..
Heel veel plezier in Vietnam , ik reis met je mee.
Groetjes Hella.